پیرامون ادبیات
نقد و بررسی و انتشار آثار ادبی

 ادبیات فارسی از ایران تا هند     

نگاهی گذرا به سیر گسترش زبان و ادبیات فارسی در شبه قاره هند

از میان ملل و نژادهای بسیاری كه با هندوستان تماس داشته‌اند و در زندگانی و فرهنگ هند نفوذ كرده‌اند، قدیمی‌ترین و بادوام‌ترین آنها ایرانیان هستند.(جواهر لعل نهرو)

یكی از مهمترین دستاوردهای لشكركشی‌های پادشاهان ایران، روم و عثمانی به عنوان امپراتوری‌های بزرگ به دیگر كشورها، تبادلات فرهنگی این تمدن‌ها با دیگر فرهنگ‌ها بوده است.....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 مروری جامعه شناختی بر ادبیات فارسی از قرن هفتم تا پایان قرن دهم

در سده های هفتم تا دهم میلادی ادبیات عرفانی  ، تعلیمی – انتقادی و ادبیات غنایی حاکم بر جریان های ادبیات است و این ژاندرهای ادبی برای شعر هرکدهم دارای دلالت های اجتماعی گسترده هستند و ادبیات درباری هم رو به افول است ، این دوره آغاز حمله ی مغول است .

اگر بخواهیم به وضعیت سیاسی این دوره اشاره کنیم حمله ی مغول ها را می بینیم که در این دوره به ایران حمله می کنند و تاثیر زیادی روی ایران می گذارند و مراکز علمی و اندیشمندان زیادی را از بین بردند و بر حیات علمی و تمدن و فرهنگ ایرانی تاثیر گذاشتند و تزلزل ایجاد کردند. و باعث ترویج اخلاق های بدی مثل دروغگویی و سخن چینی در مردم ایران ایران شدند که باعث شد فاصله ای بین تمدن و فرهنگ ایرانی در این زمان ایجاد شود و تاثیر منفی بگذارد و باعث از بین رفتن مراکز علمی شدند و با از بین بردن اندیشمندان باعث ایجاد تزلزلی در محیط علمی شدند....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

ادبیات كهن

آنه ماری شیمل،

كتاب " زربفت دو رنگ"

و

تصویر پردازی در شعر و ادب فارسی

خانم آنه ماری شیمل که سال ها استاد و صاحب کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های گوناگون بوده است، کتاب های متعددی در زمینه ی ادب فارسی نگاشته است که یکی از آن ها کتاب "زربفت دو رنگ" او است. این کتاب درباره ی تصویر پردازی در شعر و ادب فارسی است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

اساطیر ایرانی و نقش آن در شکل گیری هویت زنانه

(فرزانه سجادپور ، ابراهیم جمالی)

 

هویت بعنوان یک ویژگی متمایز کننده در ابعاد مختلف فردی، جمعی و....دارای مولفه های  فراوانی است که افراد را نسبت به کیستی شان آگاه می کند. یکی از مولفه های اصلی سازنده این درک از خود ، فرهنگ است.هویت فرهنگی متمایز  ناشی از عوامل متعددی است که در شکل گیری و استمرار خود، به این عوامل وابسته است. اساطیر، دین، زبان و...برخی از این مولفه ها هستند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |